STRAP: sporteszköz a nyújtáshoz
Ha még nincs saját STRAP-ed:

Feszes,spasztikus hátizmok-derékfájdalom

A hát- és derékfájás minden ember életében egyszer már biztosan előfordult. Előfordul, hogy terápia nélkül is oldódik a fájdalom, akár el is múlik teljesen, de sajnálatos módon a tapasztalat azt bizonyítja, hogy nem csak, hogy visszatér, szabadulni is nehéz lesz tőle!
Hátterében sokféle ok lehet, mégis a leggyakoribb a túlterhelésből fakadó izomfeszesség, izomkötöttség okozta fájdalom.
Egy egyszerűnek vélt csomagért lehajlás, pár órán keresztül tartó egy helyben számítógép előtt ülés, vagy kádba hajlás hajmosás céljából, már elegendő az ágyéki gerincszakaszon elhelyezkedő mély izomcsoport (lumbalis erector spinae) túlterheléséhez, amennyiben azok gyengék és képtelenek ellátni a tartó/stabilizáló funkciójukat.
Ekkor fájdalommal, feszességgel és mozgásbeszűküléssel reagálnak, mivel a mozgás a legjobb terápia ebben az esetben, így pihentetéssel és kímélettel nem lehet tartós fájdalommentességet elérni.

A már említett izomzat funkciója a derék mozgásán túl, annak stabilitásának biztosítása. Azonban bizonyos izomrostjai tulajdonságuk révén rövidülésre, feszességre hajlamos, kedvezőtlen terhelés (hajolgatás, tartós ülés) alatt tehát egyes rostjai elgyengülnek és néhány izomrostja kóros feszességgel reagál.
Megtévesztő lehet a fokozott lordosis (kitolt v előre billent medence) során észlelhető feszes deréktáji izomzat látványa, sajnos ehhez ritkán társul erő és stabilizáló funkció, ez egy spasztikus védekezés az izomzatban, amit komplexen kell kezelni.

Ha tartós fizikai terhelés vagy helytelen testtartás következtében az ágyéki gerincre ható erők meghaladják a fiziológiás mértéket, az enyhébb formában fájdalomhoz, merevséghez vezet súlyosabb esetben gerincbetegséghez, porckorongsérvet okoz.

Mi a terápia?
A deréktáji szakaszon az izomzat rövidülése, feszessége megelőzhető nyújtással és így az ágyéki gerincszakasz flexibilitását visszanyerjük. A nyújtás révén csökken a fájdalom, helyreáll a normál ízületi mozgásterjedelem és mozgásfunkció, javul a testtartás.
Az első képen az ágyéki szakaszon lévő hátizmok nyújtását, a második képen pedig a combhajlítók (haemstrings) stretchingjét láthatod heveder segítségével. Ezt a két izomcsoportot együttesen szükséges nyújtani, ugyanis az egyik csoport kóros túlfeszülése generálja a másik hipertónusát.
Derék lazítása
Haemstring nyújtása
A nyújtásokat 8-10 másodpercig kell kitartani, és háromszor ismételni. Belégzés során megtartani a helyzetet, és a Strap segítségével ellenállást biztosítani, majd kilégzés végén pedig tovább húzni a következő feszülés érzetig.




Természetesen a nyújtás önmagában nem minden esetben elegendő, szükséges az izomcsomók, fájdalmas pontok (Trigger pontok) masszírozással, és egyéb manuális technikákkal való oldása. Ezen kívül az ágyéki gerincszakasz specifikus gyógytorna gyakorlatokkal való megerősítése, hogy az izomcsoport képes legyen stabilizáló funkcióját ellátni, és ne legyen rémálom egy másfél literes vizes karton megemelése!

Szerző: Nagy Katalin- gyógytornász
            MozgásKlinika




MÉG NINCSEN SAJÁT STRAP-ED?
ITT BESZEREZHETED:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése